Értelmi fogyatékosságKultúra

Önérvényesítés a design eszközeivel

2023. februárjában elindult az a folyamat, amely során a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) hallgatói és oktatói az ÉFOÉSZ munkatársaival együtt keresik a design és az önérvényesítés kapcsolódási pontjait. A májusig tartó közös munka célja, hogy az ÉFOÉSZ Önálló Életviteli Centrumai által tartott workshopok eszköztára kibővüljön új, a design eszközével megalkotott segédeszközökkel

A kurzus a „Disability design – Én is meg tudom csinálni! Önérvényesítés a design eszközeivel” címet kapta. Legfőbb célja egy olyan eszközcsomag megtervezése, amely vizuális és tárgyi eszközökkel támogatja az önálló életviteli workshopok megtartását. Az ÉFOÉSZ által életre hívott Önálló Életviteli Centrumok önérvényesítő csoportjainak és workshopjainak célja, hogy az értelmi fogyatékossággal élő személyek minél inkább képessé váljanak kontrollt gyakorolni a saját életük felett, megismerjék jogaikat, és megoszthassák tapasztalataikat. Segédeszközként elképzelhető pl. játékkártya, prezentáció, grafikák, videók, vagy animációk. Emellett olyan anyagok elkészítését is tervezik, amelyeket figyelemfelhívó, tudatosságnövelő kampányainkban, a társadalmi tudatformálás során tudnak hasznosítani.

Hogy pontosan milyen eszközök készülnek majd el, az a közös munka során alakul ki az érintettek igényeire reagálva és a hallgatók kutatásaira alapozva. A hallgatók ugyanis először megismerkednek a fogyatékosságtudomány alapvető fogalmaival és kérdéseivel. Információt gyűjtenek az értelmi fogyatékossággal élő embereket érő kihívásokról, majd ezekre igyekeznek olyan kreatív válaszokat találni, amelyek támogatják az érintett személyek önérvényesítését és önálló életvitelét.

A tantárgy oktatói az ÉFOÉSZ – részben önérvényesítő – munkatársai, és az egyetem doktorandusz hallgatói. Résztvevői pedig alap- és mesterszakos hallgatók, több különböző területről: divat- és textiltervező, tervezőgrafika, formatervező, média design, valamint animáció szakokról. Ez a sokszínűség izgalmassá teszi a közös gondolkodást és előrevetíti a készülő termékek összetettségét is.

Az elméleti bevezető után a hallgatók részt vettek egy önálló életviteli workshopon, ahol saját tapasztalatot szerezhettek arról, hogy pontosan milyen célcsoport számára és milyen céllal készítik a különböző munkákat. Fontosnak tartjuk, hogy a hallgatók megismerjék és megértsék azt a szemléletet, mely szerint a fogyatékos emberekkel együttműködve, igényeiket és véleményeiket középpontba állítva kell kidolgozniuk a termékeket.

Várhatóan május közepére készülnek el a különböző munkák.  Ez az együttműködés jó lehetőség arra is, hogy a hallgatók személetét formálják. A közös munka során ugyanis első kézből találkoznak az önérvényesítés és a „Semmit rólunk, nélkülünk!” elv gyakorlati megvalósulásával. Ez pedig lehetővé teszi, hogy későbbi munkájuk során inkluzív módon, a fogyatékossággal élő emberek igényeit is figyelembe véve tervezzenek különböző tárgyakat és eszközöket.

Olvasta már?