Foglalkoztatási hírekJogszabályMunka

Új alapokra került a rehabilitációs költségtámogatási modell

Tartalmi szempontból apró, finanszírozás szempontjából azonban igencsak vaskos változás bújik meg a közismert és hosszú évek óta a rehabilitációs foglalkoztatás etalonjaként számon tartott 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet júliusban életbe lépett, módosított szövegében.

Jelentőségét és súlyát igazán csak a jelenleg aktuális, éves rehabilitációs célú költségtámogatási pályázat benyújtásakor érezhetik meg a foglalkoztatók.

A jogszabály III. Fejezet – A KÖLTSÉGVETÉSI TÁMOGATÁSOK ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI, 14. A támogatás általános szabályai 17. § határozza meg pontosan, hogy a megváltozott munkaképességű foglalkoztatottak után milyen módon és arányban részesül támogatásban a nekik munkát adó cég/szervezet. E részben lépett hatályba a változás, mely alapján

az alábbi rész:

(2) Az e rendelet szerinti támogatás kizárólag akkreditált munkáltató részére nyújtható. Ha a munkáltató által foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, a támogatás további feltétele, hogy a munkáltató az Mmtv. 22. §-a szerinti megváltozott munkaképességű személyeket az Mmtv. 23. § (1) bekezdésében meghatározott kötelező foglalkoztatási szint felett foglalkoztasson.

eképpen módosult:

(2) Az e rendelet szerinti támogatás kizárólag akkreditált munkáltató részére nyújtható.
(2a) Ha az akkreditált munkáltató által foglalkoztatottak létszáma a 25 főt meghaladja, a támogatás további feltétele, hogy a munkáltató az Mmtv. 22. §-a szerinti megváltozott munkaképességű munkavállalókat az Mmtv. 23. § (1) bekezdésében meghatározott kötelező foglalkoztatási szint felett foglalkoztasson.
(2b) Ha a (2a) bekezdés szerinti akkreditált munkáltató általi foglalkoztatás nem minősül védett foglalkoztatásnak, az (1) bekezdés szerinti támogatás kizárólag a kötelező foglalkoztatási szintnek megfelelő létszámot meghaladó létszám tekintetében nyújtható.

A módosítás háttere szakmai körökben már régóta képezte viták tárgyát, végül az idei évben realizálódott. Hatásai és az ezáltal felmerülő kérdések várhatóan a 2024-es évben jelennek majd meg.

A változás a hivatkozott 327/2012. (XI. 16.) Korm. rendelet 2023.07.28 napján életbe lépett módosításában élesedett és megtalálható a 2024-es évre vonatkozóan kiírt pályázati felhívásban is.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A változás lényege, hogy nem védett foglalkoztatók esetében a hivatkozott bértámogatásra a foglalkoztató KIZÁRÓLAG A KÖTELEZŐ 5% FELETTI LÉTSZÁM esetében jogosult.

A megváltozott munkaképességű munkavállalókat jelentős arányban alkalmazó védett foglalkoztatókat tehát a módosítás nem érinti.

Nem védett foglalkoztatónak minősülő munkáltatók esetében a minimális 5%-os támogatási szint elérése esetén megtakarításként realizálódik a hozzájárulási adó megfizetése alóli mentesség, konkrét bértámogatás pedig kizárólag az e szinten felül foglalkoztatott munkavállalók után jár.

Technikailag a hozzájárulási adó esetében megtakarított összeg és az e létszámra igénybe vett bértámogatás kettőssége szűnik meg a módosítással.

Ez főként azon munkáltatóknak fog fájni, akik kifejezetten a kötelező minimum elérését tekintették célnak, ráadásul az alkalmazott megváltozott munkaképességű munkavállalók esetében a bértámogatás által a dolgozók után járó támogatást is házon belül tudták tartani. Esetükben vélelmezhetően újragondolás és számítás tárgyát fogja képezni, hogy mi éri meg jobban. Minden akkreditáció előtt álló, illetve pályázat benyújtását tervező foglalkoztatónak célszerű végiggondolnia, hogy pontosan mi a hosszú távú célja a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásával és szükséges reálisan terveznie, mert egy túltervezett létszám, vagy egy nem megfelelően átgondolt koncepció sokkal többe kerülhet, mint a korábbaikban.

Olvasta már?

Exit mobile version
For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript.