Jogszabály

Problémás a digitális szolgáltatások hozzáférhetőségéről szóló megállapodás

Az Európai Unióban élő 100 millió fogyatékossággal élő személy nevében az Európai Fogyatékosságügyi Fórum (EDF) csalódottságának ad hangot amiatt, hogy az EU-s intézmények nem garantálják a digitális szolgáltatások hozzáférhetőségét a digitális szolgáltatásokról szóló  jogszabályban (angolul: Digital Services Act – DSA). Ahelyett, hogy összhangban a fogyatékossággal élő személyek jogairól szóló ENSZ-egyezménnyel (angol rövidítéssel: CRPD) kötelezettséggé tennék a hozzáférhetőséget, a jogalkotók megállapodtak abban, hogy a hozzáférhetőséget mindössze önkéntes gyakorlatnak tekintik.

Az EDF közleményében felszólítja az uniós intézményeket, hogy a végleges jogszabály elfogadása előtt vizsgálják felül ezt a megállapodást.

Április 23-án, két évvel azután, hogy az Európai Bizottság javaslatot tett a DSA-ra, az Európai Parlament és a Tanács megállapodott az új rendelet végleges szövegérő. A megállapodást akkor mérföldkőnek nevezték a nagy online platformok szabályozásában, az online felhasználók védelmében, a véleménynyilvánítás szabadságának és a vállalkozások lehetőségeinek biztosításában is. Ez az új rendelet azonban nem védi a fogyatékossággal élő személyek millióit, mivel előfordulhat, hogy a fogyatékossággal élő személyek eleve nem férnek hozzá akadálymentesen a digitális szolgáltatásokhoz.

A digitális szolgáltatásokra vonatkozó kötelező akadálymentesítési kötelezettségek helyett a politikai döntéshozók úgy döntöttek, hogy csupán a szolgáltatókra vonatkozó önkéntes magatartási kódexek közé foglalják a hozzáférhetőségre vonatkozó rendelkezéseket. Ahelyett, hogy eleget tettek volna a CRPD szerinti kötelezettségvállalásaiknak, és biztosították volna a fogyatékossággal kapcsolatos emberi jogi megközelítést, egy jótékonyságon alapú, önkéntes megközelítést választottak, és a hozzáférhetőségi intézkedéseket a szolgáltatók jóakaratára bízták.

Ez nagyon sajnálatos eredmény, mivel az EU-nak már most is szilárd jogi és technikai alapja van a fogyatékossággal élő személyek hozzáférhetőségének biztosításához. Ahelyett, hogy az EU-s akadálymentesítési jogszabály (magyarul egyelőre nem olvasható, angolul elérhető itt) eredményeire építenének, a mostani megállapodás visszalépés a jelenlegi uniós akadálymentesítési stratégiához viszonyítva. Ezért ahelyett, hogy mindenki számára lehetővé tennék a digitális technológiák innovatív jellegének kihasználását, a politikai döntéshozók a törvényben lehetővé tették a növekvő digitális szakadék kockázatát azok között, akik hozzáférhetnek és profitálhatnak az új technológiákból, azok között, akik kimaradnak az új technológiákból, és azok között, akik lemaradtak a digitális átállásban.

Miután az Európai Tanács, a tagállamok, az Európai Parlament és a Bizottság számos biztosítékot nyújtottak az EDF-nek arról, hogy kielégítő kompromisszumra kerül sor a fogyatékossággal élő személyek hozzáférhetőségének biztosításáról, az EDF mélységesen csalódott amiatt a joghézag miatt, amely így lehetővé teszi, hogy a hozzáférhetőségi törvény hatálya alá nem tartozó egyes digitális szolgáltatók figyelmen kívül hagyják a fogyatékossággal élő személyek hozzáférését az adott szolgáltatásokhoz.

Jogokat önkéntesség helyett

A DSA azt ígéri, hogy felhatalmazza a fogyasztókat és a civil szervezeteket arra, hogy megtámadhassák a platformok tartalommérséklési határozatait, és jogorvoslatot kérhessenek, akár peren kívüli vitarendezési mechanizmus, akár bírósági jogorvoslat révén. Az ellenőrzött kutatók számára hozzáférési lehetőséget biztosít, hogy a legnagyobb platformok kulcsfontosságú adataihoz, valamint a nyilvános adatokhoz való hozzáférést biztosítása a civil, érdekvédő szervezetek számára, annak érdekében, hogy nagyobb betekintésük legyen az online kockázatok alakulásába.   A DSA átláthatósági intézkedéseket foganatosít az online platformok számára számos kérdésben, például a tartalom vagy termékek felhasználóknak történő ajánlására használt algoritmusokat is. A nagy platformokra is szükség van ahhoz, hogy válságprotokollokat dolgozzanak ki, hogy gyorsan és hatékonyan tájékoztassák az embereket a felmerülő vészhelyzetekről.

Ezek az eredmények fontosak és szükségesek a digitális szolgáltatások fogyasztói számára. De ha a szabályozás az akadálymentességet csak a magatartási kódexekben szerepeltett gyakorlatnak tekintik, akkor a fogyatékossággal élő személyek milliói nem tudják majd használni a közösségi médiát, nem tudnak hozzáférni a hírekhez, tartalmat létrehozni a platformokon, információkat találni a keresőmotorokon keresztül, vagy elindítani online vállalkozásukat.

Ugyanilyen fontos és sajnálatos, hogy a fogyatékossággal élő személyek kevésbé lesznek védettek, mint a nem fogyatékkal élő polgárok, mivel a gyűlöletbeszéd vagy az illegális áruk megjelölésére szolgáló mechanizmusok csak a digitális szolgáltatók jóakaratától függően lesznek elérhetők. A digitális szolgáltatók feladata lesz annak biztosítása is, hogy a fogyatékossággal élő személyek ellenőrizzék személyes adataikat, és hogy az algoritmusok milyen tartalmakat vagy termékeket ajánlanak nekik. A fogyatékossággal élő kutatók és a fogyatékossággal élő személyek szervezetei csak akkor tudják nyomon követni és tanulmányozni, hogy az online platformok kockázatot jelentenek a fogyatékossággal élő személyek számára, ha a szolgáltatók úgy döntenek, hogy garantálják a hozzáférhetőséget. Végül, közegészségügyi vagy egyéb vészhelyzetek esetén előfordulhat, hogy a fogyatékossággal élő személyek nem kaphatnak létfontosságú vészhelyzeti információkat, amelyek rettenetes következményekkel járhatnak jólétükre és életükre nézve.

A DSA ügyében született politikai megállapodás lényegében nem védi a fogyatékossággal élő személyeket másokkal egyenlő alapon, mivel a hozzáférhetőséget, az EU-s jogi keretben rögzített alapvető emberi jogot, pusztán a digitális szolgáltatók jóakaratától függő önkéntes rendelkezésnek tekinti.

Ezért az EDF sürgeti az uniós társjogalkotókat, hogy a végleges szöveg elfogadása előtt módosítsák ezt a megállapodást.

Olvasta már?

Exit mobile version
For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript.