Foglalkoztatási hírekMunka

Mentorálás fogyatékossággal élők munkahelyi integrációja során

A foglalkozási tanácsadói munka során a szociális szakemberek nagy hangsúlyt fektetnek a hozzájuk forduló megváltozott munkaképességű álláskeresők munkaerő-piaci felkészítésére és az elhelyezést követően a munkahelyi betanításra és beillesztésre. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor sokszor tapasztalhatjuk meg azt is, hogy tevékenységi körük ezen szelete a publikum előtt „láthatatlan”, ezért szerettünk volna az alábbi cikkben beszámolni arról, hogy mi is zajlik a színfalak mögött, azaz mi minden is állhat egy-egy sikeres elhelyezés hátterében – a Salva Vita Alapítvány összefoglalója.

Mire is utal a mentorálás?

A munkahelyi mentorálás egy munkatársak közötti, tanulásfókuszú együttműködés, melynek célja az információ- és tudásmegosztás a foglalkoztatás minden területén. Ezzel összhangban, valamint ettől némiképp eltérve, a fogalom alatt azt a fajta támogatást is értjük, melyet a megváltozott munkaképességű ügyfél munkahelyi betanulása és beilleszkedése során az ügyfél tanácsadója (mentora) nyújt, s melynek segítségével az érintett személy képes lesz megtanulni a feladatait, valamint be tud majd illeszkedni a munkahelyi környezetébe.

Miért kell mentorálni? Nem lehetne csak úgy kihagyni?

A mentorálás nagyon hasznos lehet bármely munkatárs számára, de különösen fontos a fogyatékossággal élő kollégá(i)nk számára – számukra ugyanis nehézséget jelenthet bizonyos szociális helyzetek felismerése, értelmezése és kezelése, a(z íratlan és írott) munkahelyi szabályok megértése és követése, valamint maga a betanulás is.

Gondoljunk csak bele, mennyi kihívással szembesülhet egy új munkatárs újdonsült munkahelyén: új elvárások, új szabályok, új folyamatok, új emberek és különféle személyiségek, új feladatok és fejlesztések, új környezet. Neki ezek mindegyikéhez alkalmazkodnia kell.

A foglalkozási tanácsadó, aki a folyamatban külső mentor szerepet tölt be, s már a munkaviszony létesítését megelőzően kapcsolatot épített ki megváltozott munkaképességű ügyfelével, elkíséri őt ezen az úton. Segít a munkahelyen való eligazodásban, a munkafolyamatok betanulásában, érzelmi támogatásban, a szociális elvárások, szokások és munkahelyi normák elsajátításában, valamint támogatja a munkatársat abban is, hogy a munkahelyén kapcsolatokat tudjon kiépíteni és fenntartani. Emellett tanácsot ad a munkahelyi konfliktusok és problémák kezelésében, az asszertív módon történő érdekérvényesítésben és az idő hatékony beosztásában is.

Talán nem is feltételeznénk, de a szervezeti kultúra megértése és az abban való eligazodás legalább olyan lényeges, mint maga a munkakör elsajátítása, hiszen a munkával és munkahellyel való elégedettség egy meghatározó pillére, hogy adott személy be tud-e illeszkedni, vannak-e barátai és önmaga tud-e lenni a mindennapok során. A fogyatékossággal élő személyek sok esetben sajnos eleve hátrányból indulnak, hiszen gyakran pont a kapcsolatteremtési képességeik sérülnek, illetve a velük kapcsolatos előítéletek sem segítik a beilleszkedésüket. Egy mentor ugyanakkor sokat lendíthet ennek az áthidalásában. Miután bizalmi kapcsolat épült ki a mentor és a mentorált között, a mentor őszinte visszajelzést tud adni a mentoráltjának azzal kapcsolatban, hogy más munkatársak hogyan látják őt, és támogatni tudja őt abban, hogy a kapcsolataiban hogyan tudna fejlődést elérni. A tanácsadó támogatást és motivációt nyújt azok számára, akik ezekben a helyzetekben elveszetteknek érzik magukat. Kutatások mutatták ki, hogy azok a fiatalok, akik szervezett mentor programban vesznek/vettek részt, határozottabbak, jobb döntéshozatali, problémamegoldó és szociális képességekkel rendelkeznek, emellett önállóbbak és magasabb az önértékelésük is.

A fentieken túl kiemelnénk azt is, hogy a mentorok szerepmodellek – nem csak az érintettek részére, hanem az érintett személy közvetlen csapata, vezetői, valamint a teljes szervezet számára. Tanácsadói szerepkörük nagyon fontos része, hogy az újonnan belépő kollégával az első pár napon végig együtt vannak, ami amellett, hogy számára is segítséget nyújt, példát mutat a kolléga közvetlen környezete részére is, hiszen azon keresztül, ahogy vele viselkednek, rávilágítanak arra is, hogy a vele való kommunikáció és együttműködés során a többieknek mi mindenre kell és érdemes odafigyelniük.

Végül, de nem utolsó sorban, elmondható az is, hogy a mentorálás során nyújtott külső segítség tehermentesíti a szervezetet. Az vitathatatlan, hogy a vállalatoknak rengeteg teendőjük van, ha el szeretnék érni, hogy a befogadás és sokszínűség a szervezeti kultúrába gyökeret verjen. Egy tökéletesnek vélt világban ugyan hihetjük azt, hogy senki sem szembesül kihívásokkal a munkahelyén, de be kell látnunk, hogy a valóságban ez nem így van – ráadásul megváltozott munkaképességű munkatársaink sok olyan nehézséggel is szemben találhatják magukat, amelyekkel a többi munkatársunk sohasem fog találkozni. Egy mentor ugyanakkor megadhatja azt a fajta extra támogatást, amit a menedzsment nem feltétlenül tud biztosítani: feltérképezi a munkahelyet, felméri és felkészíti a munkavállalót, majd reagál a felmerülő kérdésekre, kihívásokra.

A munkahelyi betanulás és beilleszkedés támogatásának időtartama

A betanulás és beilleszkedés időtartama nagyon változó, személyfüggő. Akkor tekinthetjük befejezettnek, ha a munkavállaló önállóan, az elvárt minőségnek megfelelően képes ellátni feladatát, és biztonsággal képes tájékozódni a munkahely szociális rendszerében anélkül, hogy a támogató szakembereknek aktívan közbe kellene lépniük. Ugyanakkor az ügyfél természetesen támaszkodhat a beépített specifikus segítségekre (pl. vizuális algoritmusok), illetve munkahelyi segítőire (vezető, mentor, természetes segítő) is. Mindezt figyelembe véve a folyamat minimum 3 napot igényel, de sok esetben elhúzódhat hetekig is. Az időtartam – egyéni igényektől függően – széles spektrumban változhat.

Bár azt gondolnánk, hogy mivel a mentorálás középpontjában maguk a mentoráltak állnak, így ez a fajta segítségnyújtás csak az érintettek számára nyújt előnyöket, ez nem így van.

Az alábbiakban szeretnénk bemutatni mindazokat az előnyöket, amelyeket a mentor és maga a szervezet is megtapasztal ebben a folyamatban.

Milyen előnyökkel jár a mentorálás a megváltozott munkaképességű dolgozó számára?

A megváltozott munkaképességű ügyfél sokat profitálhat a mentori kapcsolatból, több okból is. A mentor általában egy tapasztalt személy, aki meglévő tudását és tapasztalatait be tudja építeni a mentorálás folyamatába. Ismeri a kérdéses szervezetet: a szervezet struktúráját, kultúráját és a működésmódját, így segíteni tud annak megismertetésében. Nem csak az információk átadásán keresztül, hanem a betanítás során indirekt módon is rávilágít a legfontosabb aspektusokra, s kiemeli mindazokat a tudnivalókat, amelyek a beilleszkedés szempontjából kritikusak lehetnek. A tanácsadó munkája során folyamatosan monitorozza a munkahely formális és informális működését, és azt érthető módon leképezi az ügyfél számára.

A mentor segít a betanulásban is: lényeges kihangsúlyoznunk, hogy ez nem azt jelenti, hogy elvégzi az ügyfél helyett a munkát, viszont segít neki a képességei, kompetenciái fejlesztésében, méghozzá úgy, hogy először is megmutatja a feladat megoldásának bizonyos módjait, majd jelen van, miközben az ügyfél a feladatot önállóan megoldja és mindeközben folyamatosan visszacsatol. A rendszeres visszajelzés különösen fontos azon személyek esetében, akik számára nehézséget okoz a saját teljesítményük objektív értékelése.

A mentor abban is segít, hogy az ügyfél a kezdeti időszakban ne érezze magát egyedül a munkahelyén, s bátorítja őt a szociális interakciókban való részvételre, azaz arra buzdítja, hogy kezdeményezzen kapcsolatot másokkal. Azon személyek számára, akiknek a szociális helyzetek általánosságban véve szorongást okoznak, az interperszonális készségfejlesztés elengedhetetlen fontosságú (akár belépést megelőzően, akár munkahelyi helyzetben) – ebben a mentor szerepe döntő jelentőségű lehet.

A mentor (elsősorban a belső mentor) mindemellett a foglalkoztatás későbbi szakaszában az egyén karrierfejlődésében is aktívan közreműködhet. Rendkívül fontos a mentor/tanácsadó bevonása azokban az esetekben, amikor egy szervezeti átalakulás miatt szükségessé válik a pozícióváltás.

Miért jó mindez a mentor számára?

Mentorként szintén nagyon sokat tanulhatunk a mentor-mentorált kapcsolatból. Tanítunk, javaslatokat adunk, melyen keresztül mi magunk is jártasabbakká és magabiztosabbakká válhatunk. Miközben mások nehézségeinek megoldásán fáradozunk, mi magunk is megértőbbekké válunk és fejlődik a kommunikációs képességünk is. Mivel maga a mentorálás más-más profilú és felépítésű vállalatoknál zajlik, ezen folyamatok során rengeteget tanulhatunk a szervezetektől és a szervezetekről is. Mitöbb, kapcsolatépítés, tervezés és problémamegoldás terén is fejlődünk.

Belső mentorként maga a feladat ugyan extra felelősséget ró ránk, ez egyben egy lehetőség is a számunkra, hogy végigkísérjünk valakit azon az úton, amelyen ő magától lehet, hogy elveszne.

Miért éri ez meg a vállalat számára?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy a mentorálás révén az érintett munkatárs gyorsabban betanul, feladatait a betanulást követően önállóan is el fogja tudni látni, hosszú távon pedig egy elégedett, produktív és lojális munkavállalónkká válik – mindez összvállalati szinten magasabb fokú termelékenységet és kisebb mértékű fluktuációt eredményezhet.

A mentorálás révén csökken a szervezeten belüli előítéletesség és stigmatizálás. A vállalat ugyanis azt kommunikálja, azt sugallja a munkavállalói és a külvilág felé is, hogy igyekszik segíteni azoknak a munkatársaknak, akiknek nehézségeik vagy speciális szükségleteik merülnek fel. Foglalkozik és invesztál a dolgozókba, méghozzá annak érdekében, hogy végeredményben egy befogadó-elfogadó munkakörnyezet jöhessen létre. Ezt a fajta hozzáállást maguk az érintettek is pozitívan élik meg, de közvetve természetesen kihat a teljes szervezeti kultúrára is, fejlesztve azt. Mivel napjaink munkaerőpiacán a vállalati társadalmi felelősségvállalás óriási érték, az előbbiekben bemutatott megközelítésmód a meglévő munkavállalói állomány megtartására és az új dolgozók toborzására is kedvező hatást gyakorolhat.

Hova tovább? Néhány szó a reverse mentoring-ról

Úgy gondoljuk, hogy a reverse mentoring szintén egy olyan gyakorlat, mely hozzásegítheti a szervezeteket ahhoz, hogy a témakörrel kapcsolatos tudatosság fejlődjön, elmélyüljön a szervezeten belül. A folyamat során ugyanis nem más történik, mint az, hogy fogyatékossággal élő munkavállalók kerülnek mentori szerepbe és mentorálnak más senior kollégákat, ez utóbbiak pedig a folyamat révén betekintést nyernek többek között azon specifikus munkahelyi helyzetekbe és nehézségekbe is, amelyekkel az érintett munkatárs nap mint nap találkozik – mindez a szemléletformálás szempontjából átütő erejű lehet.

Arra következtettünk…

A mentoráció a sikeres integráció elengedhetetlen (és kihagyhatatlan) része, azonban egy meglehetősen erőforrásigényes folyamat is egyben.

A Salva Vita Alapítvány az Emberi Erőforrások Minisztériumának és a Slachta Margit Nemzeti Szociálpolitikai Intézetnek a Foglalkoztatás 2020 pályázat keretében nyújtott támogatása révén a 2021. év folyamán 12 megváltozott munkaképességű személynek segíthetett a munkaerő-piaci felkészülésben és 5 megváltozott munkaképességű álláskeresőt sikeresen el is helyezett a nyílt munkaerőpiacon.


  


Forrás

Olvasta már?

Exit mobile version
For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript.