Aktuális

M3 metrófelújítás a figyelem középpontjában

Akarja-e Ön, hogy a 2017-2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2.§-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?

Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordul az M3-as metró ügyében a MEOSZ

A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége úgy ítéli meg, hogy az M3-as metró fővároson túlmutató, országos jelentőségű beruházása kapcsán olyan szemlélet bontakozik ki, mely szerint az emberi jogokat, a fogyatékos emberek jogos igényeit megelőzik a gazdasági szempontok. A szövetség több alkalommal jelezte, hogy az akadálymentesítés követelményének figyelmen kívül hagyása hazai és nemzetközi jogszabályokat, vállalásokat sért. A projekt ráadásul uniós forrásból valósul meg, ahol szintén meg kell felelni a hozzáférhetőségi követelményeknek, a részleges akadálymentesség nem elfogadható. A jogszabályi kötelezettségek betartatásában a kormánynak mint a végrehajtó hatalomnak felelőssége van.

Az M3-as metró ügye országos jelentőségű, hiszen a mozgássérült emberek ellátása Budapest-központú, számos szolgáltatást – például az egészségügy, a rehabilitáció, az oktatás területén – kizárólag itt tudnak igénybe venni. De a teljes körű akadálymentesítés a külföldről idelátogató turisták közlekedését is nagymértékben megkönnyíti. A jelenlegi tervek szerint a húszból nyolc állomás a felújítás után sem lesz akadálymentes. A kimaradó megállók jelentős közlekedési csomópontokban, fontos egészségügyi intézményeknél, lakótelepeknél találhatók, többségük a belvárosban, ezért sem engedhető meg, hogy a következő 30-40 évben az utasok jelentős része ne érhesse el ezeket metróval. A MEOSZ többször jelezte azt is, hogy az akadálymentesítés nemcsak a mozgássérült emberek miatt szükséges, hanem a kisgyermekes, babakocsival közlekedő családok és a nehezen mozgó idős emberek miatt is.

A probléma megoldása érdekében a szövetség október 30-ára megbeszélésre hívta az érintett feleket, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, a Főpolgármesteri Hivatalt, a BKV Zrt. metró felújításért felelős projektigazgatóságát, az érintett kerületek polgármestereit, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, az Egyenlő Bánásmód Hatóságot, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatalát. Az egyeztetés résztvevői egyöntetűen támogatták az M3-as metró teljes körű akadálymentesítését, de elhangzott, hogy a beruházásra rendelkezésre álló jelenlegi források erre nem elegendőek.  A tanácskozáson a MEOSZ javaslatot tett egy munkacsoport felállításra, melynek feladata lenne, hogy állomásról állomásra megvizsgálja, milyen műszaki megoldásokkal lehet akadálymentesíteni a most kimaradó megállókat, gondoskodik arról, hogy elkészüljenek a részletes tervek, és ezek alapján ismertek legyenek a pontos költségek is. A munkacsoportot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Főpolgármesteri Hivatal, a BKV Zrt., az érintett kerületi önkormányzatok, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala, az Egyenlő Bánásmód Hatóság és a MEOSZ delegáltjai alkotnák. Kezdeményezésünket az egyeztetés résztvevői egyöntetűen támogatták.

A szövetség november 16-án levélben fordult Orbán Viktor miniszterelnökhöz és Tarlós István főpolgármesterhez, amelyben kérte, támogassák a munkacsoport megalakulását. Emellett arra is kérte Magyarország miniszterelnökét, biztosítsa az M3-as metró teljes körű akadálymentesítéséhez hiányzó forrást, hogy a magyar állam eleget tudjon tenni vállalt kötelezettségeinek, és a mozgássérült, az idős emberek, a kisgyermekes családok a többi állampolgárhoz hasonlóan haszonélvezői lehessenek ennek a jelentős közösségi beruházásnak. Budapest főpolgármesterétől pedig azt kérte, tegyen meg minden szükséges intézkedést az akadálymentesítés hiánytalan megvalósítása érdekében. (…)

Kilenc ellenzéki párt összefogott és közösen gyűjti az aláírásokat azért, hogy a budapestiek népszavazáson dönthessenek a 3-as metró teljes akadálymentesítéséről – közölte az MSZP fővárosi képviselője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón

Horváth Csaba, aki november közepén kezdeményezett népszavazást a metró akadálymentesítéséről, elmondta, 138 ezer érvényes aláírást kell összegyűjteniük. Az aláírásgyűjtés a jogorvoslati határidők lejárta után várhatóan január 3-án indulhat és február 3-ig tarthat – tette hozzá. Az ellenzéki politikus szerint a 3-as metró teljes akadálymentesítése 20 milliárd forintba kerülne, ekkora összeget fizetnek be a budapestiek adó formájában naponta az államkasszába. Nem fordulhat elő, hogy a fővárosiak harmincévente ne kaphassák vissza egynapi adóbefizetésüket – hangoztatta. Horváth Csaba azt mondta, itt az ideje, hogy a budapestiek megmutassák az erejüket, mert Tarlós István főpolgármester és a fideszes kormányzat csak az erőből él.

Élő Norbert, a Demokratikus Koalíció budapesti koordinációs tanácsának tagja úgy értékelte: az Orbán-rendszer leváltható, mert a pártok félretették minden nézeteltérésüket és együttműködnek. Szerinte arról nem lehet alku, hogy minden budapestinek egyenlő jogot kell biztosítani a közlekedéshez. Tarlós István ne hülyítsen bennünket, midibuszokkal ezt a kérdést nem lehet megoldani! – hangoztatta.

Pataki Márton, az Együtt budapesti elnöke emlékeztetett arra, hogy pártja fővárosi képviselői az akadálymentesítés érdekében már elindítottak egy petíciót. Hozzátette: az akadálymentesítés mindenkinek kényelmet jelent, de a mozgáskorlátozottaknak ennél többet, a társadalomba való beilleszkedésük elősegítését.

Szabadai Viktor, a Magyar Liberális Párt budapesti választmányának elnöke egy közvélemény-kutatásra hivatkozva azt mondta, a fővárosiak 92 százaléka egyetért a 3-as metró akadálymentesítésével. Szerinte senkit sem képvisel Tarlós István azzal a véleményével, hogy akadálymentesítés nélkül is fel lehet újítani a metrót.

Csárdi Antal, az LMP fővárosi közgyűlési képviselője politikán felüli ügynek nevezte az akadálymentesítést és arra hívta fel a figyelmet, Budapest deklarálta, hogy képes megszervezni egy olimpiát. Ha arra lett volna 3000-4000 ezer milliárd forint, akkor a teljes körű akadálymentesítésre is jutna 20-30 milliárd forint – közölte.

Bartha Péter, a Modern Magyarországért Mozgalom elnökségi tagja elképzelhetetlennek nevezte, hogy a közösségi terek felújítása úgy történjen meg, hogy kirekesztenek annak használatából csoportokat.

Cseh Katalin, a Momentum Mozgalom elnökségi tagja nem csak a Fidesz, hanem az elmúlt 27 év politikai elitje felelősségének tartotta, hogy ez a kérdés 2017-ben még napirenden van. Hozzátette: politikai generációváltásra van szükség, hogy ne kelljen minden fontos ügyről népszavazást tartani.

V. Naszályi Márta, a Párbeszéd elnökségi tagja szerint az akadálymentesítés nem kegy, hanem alapvető szolgáltatás. A mozgásukban korlátozottakra, a családosokra, az idősekre – az utazók egyhatodára – nem problémaként kellene tekinteni, ők is az utazóközönséghez tartoznak, nekik is szolgáltatást kell nyújtani – mutatott rá.

Székely Sándor, a Magyar Szolidaritás Mozgalom elnöke szerint végre olyan ügyről van szó, ami valamiért van, nem valami ellen, és azzal nem a társadalom egy kiemelt rétegének akarnak segíteni.

Horváth Csaba kérdése így hangzik: “Akarja-e Ön, hogy a 2017-2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2.§-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?”.

A főpolgármester szerint a 3-as metró akadálymentesítéséről népszavazásra feltett kérdés pontatlan és értelmetlen

Tarlós István az M1 aktuális csatornán csütörtökön azt mondta: a népszavazási kezdeményezés egy 1997-es törvényre hivatkozik, amely érvényben volt 2007-ben is, amikor befejeződött a 2-es metró felújítása, és most “az az ember kezdeményezte” a referendumot, aki az egyik városvezető volt, amikor a 2-es metró felújításánál összesen egyetlen liftet építtettek és egyetlen állomást akadálymentesítettek. A főpolgármester úgy fogalmazott: ezt nem érzi túl ízlésesnek. “Borzasztó állapotú” a 3-as metró, amely nagyobb utasforgalmat bonyolít egy nap, mint a MÁV, és évtizedekig senki sem foglalkozott vele. A főváros sem kezdhetett bele a felújításba 2015-ig, akkor vállalta át a kormány a BKV-nál 2010 előtt felhalmozódott adósságot – tette hozzá.

A városvezető közölte: az akadálymentesítéssel összefüggésben nem a szándék hiányzik, nagyon sokat “harcoltak” ezért a felújításért, és rengeteg pénzbe kerül. Munkatársaival mérlegelni fogják, hogy a Dózsa György útnál nem lehetne-e építeni egy liftet, ami hozzávetőleg egymilliárd forintba kerülne.

Tarlós István hangsúlyozta: nem akadályozza a népszavazást, mert a vonatkozó, 1997-es törvényből nem derül ki, hogy lifteket kellene építeni, ezért még ha érvényes és eredményes is lenne a referendum, akkor sem következne belőle, hogy ezt kell tenni. Nem is egy műszaki megoldás létezik arra, hogy a fogyatékos emberek jogairól és az esélyegyenlőség biztosításáról szóló 1998-as törvénynek megfelelően megvalósítsák a metrófelújítást – mondta.

Kitért arra is, hogy Londonban 270 metróállomás van és 71 akadálymentesített, Párizsban 302 és kilenc akadálymentesített, New Yorkban a metróállomások 20 százaléka felel meg ennek a kitételnek, ehhez képest a főváros eredeti elképzelése 40 százalékról – amely még nőhet – “nem szégyellnivaló” – vélekedett.

Olvasta már?

Exit mobile version
For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript.