Munka

A Magyar Máltai Szeretetszolgálat szerepe az Incorpora programban

Az Incorpora programot 5, teljesen más területen aktív, ám egymással együttműködő szervezet/alapítvány alkotja. Jelen interjúban a Magyar Máltai Szeretetszolgálatot mutatja be annak projekt-koordinátora, Végh Miklós.

Az Incorpora az ERSTE Alapítvány és a La Caixa Alapítvány kezdeményezésével indult el civil szervezetek együttműködésében 2016-ban, azzal a céllal, hogy a veszélyeztetett helyzetű emberek elhelyezkedését támogassa. Az elmúlt 3 év alatt több mint 700 álláskeresőt helyeztünk el, és majdnem 400 vállalatot sikerült bevonni a programba, mely nemzetközi szinten bizonyított módszertanra épül. 12 éve működik Spanyolországban, és a nemzetközi hálózat jelen van Portugáliában, Lengyelországban, Tunéziában és Marokkóban is.

– A Magyar Máltai Szeretetszolgálat hazánk legnagyobb karitatív szervezete, kevesen lehetnek, akik nem hallottak róla. Mégis, kérlek, mutasd be, mi hívta életre, és mi a szervezet legfőbb küldetése?

– A Szeretetszolgálat egyike hazánk legrégibb és legnagyobb karitatív szervezeteinek mind horizontális, mind vertikális szempontból. A szervezet feladatát és működését a mai napig tökéletesen jeleníti meg és foglalja össze több, mint 900 éves jelmondatunk: „A hit védelme és a szegények szolgálata – Tuitio fidei et obsequium pauperum”.

Az ország szinte minden területén, számos szakterületen jelen vagyunk intézményi, vagy program szinten, melyek közül az Incorpora projekt szempontjából a Munkaerőpiaci Szolgáltató Központ bír kiemelt jelentőséggel.

A munkaerőpiaci tevékenységek egységként történő működtetése 2013-ban kezdődött, kiemelten a rehabilitációs foglalkoztatás területén. Feladataink közé tartoztak és tartoznak a mai napig a szervezeten belül foglalkoztatott megváltozott munkaképességű dolgozók munkájához és támogatásához kötődő akkreditációs, tanácsadói és mentori feladatok, valamint az e területet érintő pályázati lehetőségek felkutatása és a pályázatok elkészítése, menedzselése.

A korábbi Foglalkoztatási munkacsoport 2020-ban alakult át és bővült Munkaerőpiaci Szolgáltató Központtá, mely a korábbi rehabilitációs feladatok mellett kiemelten foglalkozik munkaerőpiaci szolgáltatások biztosításával, a munkáltatói és munkavállalói igények feltérképezésével és ezáltal a speciális élethelyzetben lévő emberek munkához segítésével, mentorálásával, célzott munkaerő közvetítéssel.

– Ma már nagyon kiterjedt a szervezet, mind a méretét, mind a tevékenységét illetően. Változott-e a kezdetekhez képest a tevékenység, szolgálat prioritása?

Egy ilyen méretű szervezet esetében természetesen mindig vannak kisebb-nagyobb változások, ezek célja az újonnan felmerülő igényekre, szükségletekre és lehetőségekre való hatékony reagálás legyen szó akár a hozzánk forduló személyekről, akár társadalmi szinten felmerülő problémákról.

A Munkaerőpiaci Szolgáltató Központ azért jött létre, mert egyrészt a Máltai Szeretetszolgálaton belül a munkaerőpiaci kérdések kezelésére egy módszertannal, stratégiai tanácsadással és operatív projekt-megvalósítással egyaránt foglalkozó szervezetet szerettünk volna létrehozni. Másrészt, egyre nagyobb igény mutatkozott a hátrányos helyzetű emberek nyílt munkaerőpiaci elhelyezésének egységes koordinációjára. Ezzel párhuzamosan a célcsoportunk kibővült és a fogyatékossággal élő, megváltozott munkaképességű emberek mellett kiemelt figyelmet fordítunk más, különleges élethelyzetben lévő csoportokra: a teljesség igénye nélkül idősek, tartós munkanélküliek, pályakezdők, harmadik országból érkezettek.

Másrészt szakértő kollégáink közvetlenül is megkeresik az egyes munkáltatókat munkaerőigények felmérésével, a fenti célcsoportok elhelyezési lehetőségeivel, az erre való felkészítéssel kapcsolatosan.

 – Mikor került az MMSZ az Incorpora programba és mit jelent ez az együttműködés számotokra a gyakorlatban? 

2017-ben kapott felkérést a Munkaerőpiaci Szolgáltató Központ a programban való részvételre, melynek nagy örömmel tettünk eleget, majd 2019-től koordinátori szerepkörben szervezzük a projektben résztvevő szervezetek munkáját.

A Szeretetszolgálat számos munkaerőpiaci programban vett és vesz részt, számunkra minden hasonló kezdeményezés egy újabb lehetőség a rászorulók segítésére, így e kihívásnak is legjobb tudásunk szerint igyekeztünk és igyekszünk megfelelni.

Az Incorpora program több szempontból sem követi a szokásos, hazánkban már jól ismert lebonyolítási sémákat, hanem eleve szélesebbre nyitja az ajtót az érintett célcsoportok bevonásához, amely nagy előnye ennek a konstrukciónak.

Kiemelt célcsoportunk jelenleg a megváltozott munkaképességű emberek nyílt munkaerőpiaci segítése, és a harmadik országbeliek támogatása.

Egy atipikus munkaerő-közvetítő irodát nyitottunk ezen célcsoportok számára, ahol minden szükséges szaktudást meg tudunk adni a számukra, ami a sikeres álláshoz jutáshoz, illetve annak megtartásához szükséges.

Fontos célunkká vált a célcsoport-specifikus szakmai tudásnak, és a munkáltatók által közvetített elvárásrendszereknek az összehangolása. Létrehoztunk kifejezetten munkáltatói kapcsolattartást támogató pozíciót, és az általa feltárt pozíciókat adó munkaadók határozzák meg, kit is várnak az adott munkakörre. A mentoroknak nálunk a toborzáson felül ezeknek az igények elérése, erre való felkészítés a feladata. Célunk a munkaerőpiaci integráció, mert enélkül nincs igazi társadalmi integráció sem.

Emellett a program egy olyan tartós és kölcsönös együttműködési rendszer kialakítására ösztönzi a benne résztvevő hazai szervezeteket, mely sajnos ritkaságszámba megy, hiszen általánosságban mindenki saját területén tevékenykedik.

A programban résztvevő szervezetek közti folyamatos együttműködés, tudás- és információcsere mindenki számára kiemelt lehetőség tapasztalatszerzésre és jelentős mértékben növeli a rászoruló személyek programba való bevonásának és munkához segítésének hatékonyságát.

– Hogyan látod, miben kiemelkedően hatékony és hiánypótló a Máltai Szeretetszolgálat? 

A Szeretetszolgálat hatékonyságét és eredményességét a dolgozóknak ez az attitűdje és egysége adja.  Munkánk során a középpontban mindig az EMBER áll és minden esetben szem előtt tartjuk azt az alapelvet, hogy segíteni csakis jól, vagyis az igényeknek és szükségleteknek megfelelő formában és mértékben kell és szabad.

A Munkaerőpiaci Szolgáltató Központ keretein belül megvalósuló munkaerőpiaci programok annyiban hoztak mást az eddigi működési struktúrába, hogy nálunk a kifele, a piac fele megjelenő szolgáltatóként mutatkozik meg a szervezet. A piaci és a szociális ismeretek egyszerre segítik a munkánkat.

Természetesen mindez egyben nagy felelősséggel is jár, hiszen egy jelképpé vált szervezet tagjaként mindenkinek személyesen kell, hogy hozzájáruljon munkájával ennek a pozitív képnek a megtartásához, erősítéséhez.

– Változtatott-e, formálta-e a szervezet célját, működését a Covid – helyzet?

Mint minden szervezet esetében, nálunk is szükség volt számos folyamat átszervezésére, újragondolására. Ezzel kapcsolatban minden esetben igyekeztünk az embert és az egészséget a középpontba állítani amellett, hogy feladataink elvégzése továbbra is gördülékenyen haladjon. Úgy érzem, és ezt a kollégák visszajelzései is alátámasztják, hogy e feladatot sikerrel teljesítettük.

Így kimondható, hogy habár a Covid-helyzet számos területen kényszerített minket kompromisszumokra, sikerült a szervezet működését különösebben drámai döccenők nélkül fenntartani, egyes területeken az online jelenlét még inkább teret nyitott a közös munkának.

Sokan veszítették el a munkájukat a covid, vagy az azt kísérő gazdasági válság miatt. Az ő számukra hoztuk létre azt az online platformot (www.munkatanacsadas.maltai.hu ), ahol munkaerőpiaci mentorokkal lehet erről a krízisről beszélni, és segítséget kapni az újra pozicionáláshoz.

Olvasta már?

Exit mobile version
For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript. For full functionality of this site it is necessary to enable JavaScript.