Munka

Némely emberek mások – némely vállalkozások is

Minden ember más és más. Ezért amivel foglalkoznak, ahogyan arról gondolkodnak és teszik, megkülönbözteti őket más emberektől és vállalkozásoktól. Az ENSZ határozata alapján december 3. a Fogyatékos Emberek Világnapja már 1992 óta. Ennek apropóján beszélgettünk Alexával és Zoltánnal, az Értéksziget Beteggondozás gyógyászati segédeszköz szakáruház két – szintén fogyatékossággal élő –  tulajdonosával.

Fogyatékossággal élőként alapították és építették fel saját, önálló vállalkozásukat. Tervezett lépés volt, vagy így hozta az élet?

Alexa – Így alakult. Eredetileg fogyatékossággal élő emberekkel foglalkozó szervezeteknek, cégeknek szerettünk volna segíteni a kommunikáció és a mindennapi életben használatos segédeszközök beszerzésével, de a 12 éve formálódó vállalkozás és a gazdasági környezet más pályára állított bennünket. Életviteli és gyógyászati eszközökkel kezdtünk el foglalkozni, amiből mára már csak a beteggondozáshoz és ápoláshoz szükséges termékek maradtak.

Milyen kihívásoknak kell eleget tenniük, kikből áll a vásárlóközönségük?

Zoltán – Az élet nagy kihívások elé állít bennünket egyéni és céges szinten is. Egyrészt itt van egy bizonytalan kilátásokkal teli, kiszámíthatatlan jövő. Másrészt az Értéksziget Beteggondozás nemcsak egy gyógyászati segédeszköz szaküzlet és webáruház kíván lenni a sok közül, hanem olyan, ami mindenkor kimagasló minőséget, prémium vásárlói élményt nyújt, aminek az összetevői folyamatosan drágulnak, és éppen ezért sokszor már nehéz tartani az eddigi magas színvonalat. Harmadrész pedig a mi vásárlóink többnyire magasan kvalifikált, jó anyagi helyzetben lévő emberek, akik szívesen költenek családtagjuk és a maguk egészségére még akkor is, ha mi épp a prémium jelleg, az értéknövelt kényelmi szolgáltatások miatt drágábbak vagyunk. Ők elvárják, hogy továbbra is gyorsan, pontosan és megbízhatóan teljesítsünk, és még a rendelést követően is figyelmesek és készségesek maradjunk. Ebből nem szeretnénk lejjebb adni, mert szívesen segítünk, amiért sokan hálásak nekünk.

Fogyatékossággal élőkként gyakran Önök is segítségre szorulnak, mégis egészségi problémával küszködő vásárlóknak segítenek. Hogy birkóznak meg nap, mint nap a kihívásokkal?

Alexa – Ezt jól látja. Én mozgássérült vagyok, a kezemmel és a finom motorikával van problémám, ami sok mindenben hátráltat. Az önkéntelen remegésem képtelenné tesz dolgok elvégzésére pl. a megrendelések csomagolására. A férjem látássérült, a bal szemével már évek óta nem lát, a jobbal is csak 2-3%-ot, ami szép lassan romlik. Nem elég, hogy most egy bizonytalan világban élünk, de még itt van hátrányként a fogyatékosságunk, amit egyre nehezebb leküzdeni, napi szinten kompenzálni. De megpróbáljuk, és tesszük a dolgunkat, amiből a vásárlóink szinte semmit sem éreznek meg. Mi mások vagyunk, mint mások, és emiatt a cégünk is más. Az idők során megtanultuk, mit hogyan mivel kell helyettesíteni, kialakult napi rutin szerint dolgozunk, mindkettőnknek megvan a saját feladata. A folyamatok nagy részét automatizáltuk, a munkánkat jelentősen könnyítő eszközöket, szoftvereket használunk. Így sokkal könnyebb a napi munka terhe.

Miben különbözik cégük a többi hasonló vállalkozástól?

Zoltán – Fogyatékos emberként másként gondolkodunk: kiszámíthatóságra és biztonságra törekszünk. Úgy válogatjuk meg a termékeket, hogy azokat szükség esetén mi is használnánk, vagyis a minőségre törekszünk. Igyekszünk úgy törődni a vásárlóinkkal, ahogy mi is elvárjuk másoktól. Mivel kissé maximalisták és eléggé racionálisak vagyunk, az egész általunk épített cég is ennek megfelelően formálódik. Célunk az, hogy segítsünk mások egészségi problémáinak megoldásában, amihez gondosan megválogatjuk a termékeket, a gyakorlatban használt kényelmi szolgáltatásokat kínálunk, valamint egy proaktívan működő, szakértő vevőszolgálatot tele rengeteg háttér-információval. Prémium vásárlói élményt kínálunk, ami szintén mássá teszi a keresztény alapokon álló családi vállalkozásunkat.

A vásárlók hogyan viszonyulnak Önökhöz, az Értékszigethez, éreznek különbséget más hasonló szolgáltatáshoz képest?

Alexa – Többségük alapvetően nem tudja, hol és kitől vásárol annak ellenére, hogy ez számos helyen látszik a weboldalon, a tranzakciós levelekben és az egész cég kommunikációjában. Mások viszont tudatosan bennünket keresnek vagy épp fedeznek fel a netes böngészés során, és kifejezetten örülnek, hogy egy ilyen cégnél vásárolhatnak. Mi mindig megköszönjük, ha valaki bennünket választ, értékelést ír rólunk és jó tapasztalatai vannak velünk kapcsolatban. Nagyon igyekszünk, amit a vásárlók értékelnek is. Megkülönböztetést, sajnálatot, kitüntetett figyelmet egyáltalán nem érzünk és nem kapunk. Ez üzlet, amit vagy jól csinálunk, vagy nem megy. Ha megnézi, több ezer, kifejezetten magas nyilvános értékeléssel rendelkezünk, ami igazán jól esik, és az elhangzottakat igazolja. Nagyon hálásak vagyunk az Úristennek, hogy mindennap ad erőt, bátorítást az előttünk álló feladatok elvégzéséhez.

Az Értékszigetnél is érezteti hatását a jelenlegi gazdasági helyzet? Milyennek látják a jövőt?

Zoltán – Nálunk kb. 25-30%-os értékesítési visszaesés tapasztalható. A költségeink emelkednek, a termékek beszerzési értéke növekszik, még mindig folyamatos a gyártási és beszállítási fennakadás, a vásárlói kedv is csökken. Többen tartalékolnak, kivárnak, nem költenek, többször is meggondolják, hogy mit és hol vásároljanak. Bármit is döntünk, annak anyagi és hosszútávú következményei vannak, aminek a hatását ma már inkább homályosan látjuk. Sokszor csak hónapokkal később érződik, hogy helyesen döntöttünk-e. Megpróbálunk kevésbé panaszkodni, de nagyon borúsnak látjuk az elkövetkező hónapokat. Nehéz időket élünk. Abban bízunk, hogy az Úristen kegyelmesen ismét megsegít, erőt ad a kihívásokhoz, és átsegít bennünket ezen a nehéz időszakon, ahogyan tette azt a covid idején és máskor is.

Olvasta már?