Aktuális

Nem szabad elrejteni a fogyatékossággal élő gyermekeket

Egy friss brit felmérés szerint a súlyos viselkedési és komplex mentálhigiénés zavarral küzdő gyerekeket már egészen kis kortól előszeretettel különítik el a társadalomtól, és „rejtik el” különböző intézményekbe, ami minden szempontból káros – nem csak nekik, de a társadalomnak is.

A fogyatékkal élő gyerekekkel foglalkozó Council for Disabled Children (CDC) szerint a korai elkülönítés rossz hatással van a gyerekek későbbi ambícióira, ráadásul az adófizetőknek is sok pénzébe kerül.

A brit Egészségügyi Minisztérium által megrendelt tanulmány leszögezi: nincs világos elképzelés a komplex szükségletekkel bíró (mentálhigiénés, viselkedési, tanulási kihívásokkal küzdő, vagy autista) gyerekek kezelésére.

A szakemberek úgy látják, túlságosan széttöredezett az egész ápolási rendszer, ami megfosztja ezeket a gyerekeket a tanuláshoz, közösséghez és családi élethez való joguktól.

„Amikor 1997-ben befejeztem a praxisom, ha körbesétáltam a területemen, láttam a kisgyerekeket, és tudtam, nagy az esélye annak, hogy 11-12-13 éves korukban intézetbe kerülnek, várhatóan jó messze az otthonuktól” – nyilatkozta a BBC-nek a CDC igazgatója.

„A kétéves korukban, vagy még korábban megszületett diagnózis eleve meghatározta, milyen kihívásokkal kell majd szembenézniük, ennek ellenére elindította őket a tiniként egy intézetbe vezető úton, és egy életre a társadalomtól, a családjuktól való elzártságra kárhoztatta őket, mindezt rengeteg adóból nagyon rossz eredménnyel finanszírozva” – tette hozzá Christine Lenehan.

A szakember szerint ezzel gyakorlatilag eltüntették ezeket a gyerekeket, fiatalokat a társadalomból, márpedig ezen a gondolkodáson sürgősen változtatni kell.

Minderre válaszul az egészségügyi tárca közölte, hogy már dolgoznak a megoldáson, és 1,4 milliárd fontot fordítottak a gyerekek és fiatalok mentális problémái elleni harcra.

„Tisztában vagyunk azzal is, hogy mindez nem elegendő, ezért is rendeltük meg ezt a tanulmányt. Szeretnénk együttműködni az egészségügy, az oktatás kulcsszereplőivel csakúgy, mint a helyi önkormányzatokkal, részletesen megvizsgálva a javaslatokat” – hangsúlyozta a minisztérium szóvivője.

Olvasta már?